Profiel


Alexandra van der Stap

Senior strategie, marketing- en communicatiemanager met commerciële focus

Ik ben een veelzijdige senior strategie-, marketing-, en communicatie manager met bijna vijftien jaar internationale ervaring in online en offline strategie, marketing en communicatie, waarbij ik mij richt op niet alleen het uitwerken van de strategie maar vooral op de vertaling van strategie naar executie in de praktijk en het behalen van de gewenste commerciële resultaten. Na mijn studies Bedrijfskunde in Rotterdam en Milaan (WO, afstudeerrichting marketing management en international strategy) heb ik bij diverse (senior) management posities bekleed op het gebied van business planning, strategie, marketing, communicatie en commercieel management in binnen- en buitenland met regionale en wereldwijde focus alvorens in 2009 mijn eigen bureau voor creatieve online en offline marketing en communicatie op te starten.

Tijdens mijn loopbaan heb ik me bezig gehouden met onder meer  consumer sales, e-commerce, commercieel en sales management, consumentenmarketing, business-2-business marketing, marktonderzoek, corporate communicatie, interne communicatie en PR, en digital en social media marketing, met als voornaamste focus de sectoren financiële en zakelijke dienstverlening, consumer goods en food.

Vooral het definiëren van marketing-, communicatie- en salesstrategieën ter uitvoering van de bedrijfsstrategie en het uitwerken hiervan naar allereerst concrete marketing- en communicatieplannen en commerciële activiteiten en vervolgens effectieve en praktische campagnes staan centraal. Hierbij zoek ik naar optimaal gebruik van zowel traditionele als nieuwe media, en van intern beschikbare middelen zoals de marketing, sales en customer support teams en tools. Ook heb ik bedrijfsprocessen en management modellen op het gebied van marketing, sales en service ontworpen en verbeterd en de implementatie hiervan als projectmanager aangestuurd. Een specifiek aandachtsgebied is de optimale interactie tussen sales en marketing, het genereren en converteren van sales leads en het verbeteren van de bottom line.

Verder verzorg ik inspiratiesessies, masterclasses, strategieën en actieplannen op het gebied van marketing met nieuwe en social media. Tevens was ik als zelfstandige werkzaam als communicatie-adviseur, journalist en copywriter.

Ik ben ondernemend, resultaatgericht, analytisch, creatief, breed inzetbaar, initiatiefrijk, volhardend, organisatorisch sterk, communicatief goed onderlegd en zit vol energie en nieuwe ideeën.

Visie op Marketing

Het marketinglandschap is de laatste jaren blijvend veranderd. Klanten zijn meer en meer partners op basis van persoonlijke betrokkenheid in plaats van consumenten op afstand. De hele organisatie is een marketinginstrument en het traditionele campagnemodel wordt vervangen door een continue dialoog met de doelgroep.

Hierbij zie ik een blijvende en steeds dominantere rol voor online communicatieplatforms en nieuwe en social media, waarin de meer traditionele media worden geïntegreerd en / of een ondersteunende rol gaan vervullen.

Aan effectieve marketing en communicatie liggen een gedegen strategie en een creatieve uitvoering ten grondslag. Dit geldt ook, juist, bij marketing met nieuwe media. Het gebruik van social media door organisaties behelst meer dan het activeren van accounts en het trainen van medewerkers. Een gedegen marketingstrategie, een helder plan van aanpak, zorgvuldige selectie, uitgekiende content gericht op de doelgroep en online activiteiten gedragen door de hele organisatie vormen de basis voor social media succes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: