Social media revolutie is echt: 57% internet gebruikers op social media in 2010

Social media. Veel bedrijven kijken nog de kat uit de boom. Het is een hype die wel weer over waait. Een trend die wel zal verdwijnen. Meer iets voor jongeren, maar niet voor ons. Een strategie en visie ontbreekt, met veel geluk is er in grotere ondernemingen nog net een stagiaire te vinden die wat mag Twitteren en een hyves account bijhoudt.

Maar wij voelden het allang aan komen, aan alle online netwerken die ontstaan en de offline ontmoetingen die eruit volgen, aan Facebook dat vorige maand voor het eerst de best bezochte website  ter wereld werd, aan de zakelijke acties die op de social media worden gelanceerd en aan Twitter dat groeide van vijf miljard tweets eind december, via tien miljard tweets in maart naar vijftien miljard tweets eind mei en optreedt als een actueel nieuwsmedium met veel macht: uit onderzoek van eMarketer blijkt dat het social media gebruik explodeert.

57% van de Amerikaanse Internet gebruikers zit in 2010 minimaal een maal per maand op social media. En de oudere internet gebruiker is inmiddels net zo actief als de jongere: 59% van de volwassenen maakt gebruikt van de online mogelijkheden. En in 2014 zal maar liefst tweederde van alle internet gebruikers regelmatig op social media te vinden zijn.

Bedrijven die social media nog niet opgenomen hebben in hun marketing mix, sluiten hun ogen voor de miljoenen actieve gebruikers en de bijna exponentiele groei van de social media. En de hordes consumenten en zakelijke gebruikers die dagelijks, zo niet continu, actief zijn op LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en Flickr.  Zien niet dat hun concurrenten die al actief zijn en – al dan niet met wat trial and error – tot succesvolle social media acties komen. En verspillen zo veel kansen en lopen het risico om hopeloos achterop te raken.

Voor elk bedrijf met een focus op consumenten – en vele bedrijven gericht op zakelijke klanten – is een gedegen social media strategie onontbeerlijk. Want social media is niet iets dat je wel of niet doet. Social media is iets dat gebeurt. Ook al ben je als bedrijf zelf niet actief, je klanten zijn dit wel. En deze verspreiden, soms gevraagd, maar veel vaker ongevraagd, informatie over anderen. Ook over de bedrijven die zogezegd niets aan social media doen. De gebruiker bepaalt immers zelf over wie en wat hij schrijft. En als bedrijf kan je dit maar beter proberen in goede banen te leiden.

Een goed social media beleid begint met het in kaart brengen van de huidige status, het bepalen van de doelstellingen en het uitstippelen van een strategie om deze te bereiken.  De juiste kanalen worden geselecteerd en de juiste boodschappen per kanaal bepaald. De gehele organisatie is ingericht op het actief onderhouden van de platforms en op het reageren op en managen van reacties. Door monitoring brengt u in kaart wat het effect is van uw social media inspanningen en kunt u uw strategie aanpassen.

Uw social media strategie maakt onderdeel uit van uw online marketing strategie en staat niet los van uw offline activiteiten. Sterker nog: een goed uitgedacht online marketing plan versterkt uw offline strategie. En vice versa.

Advertenties

Over alexandravanderstap
Senior strategy, marketing and communications director with nearly fifteen years of international experience, both in defining and executing strategy for global matrix corporations as in building and leading cross-regional marketing and commercial functions in multinational organizations Marketing with Social Media, Interim Management, Copy.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: