90% MKB zoekt informatie eerst op Internet, focus verschuift naar verkoop

A. van der Stap deed onderzoek naar het Internet-gebruik van de MKB-er en vond dat 90% eerst op Internet zoekt naar informatie. Verder geeft het MKB steeds meer uit aan zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine-advertising, en gebruikt zij haar eigen websites meer en meer voor leadgeneratie en verkoop.

Het midden- en kleinbedrijf gebruikt het Internet als voornaamste informatiebron bij het zoeken naar partners en leveranciers en het vergaren van productinformatie. 90% van de bedrijven gaat eerst online op zoek naar informatie voordat zij andere media raadplegen.

De eigen website is niet meer alleen een manier om informatie te geven over het bedrijf. Meer en meer wordt de website ingezet om te verkopen en gericht leads te genereren.

Het MKB laat verder een duidelijke verschuiving zien van haar marketing- en reclamebudgetten naar de online wereld. De budgetten voor internetmarketing nemen dan ook een steeds groter deel in van de totale reclameuitgaven. Bij de kleinste bedrijven gaat zelf meer dan 50% van het reclamebudget op aan Internet. Waar de advertentieuitgaven voor gedrukte media met 13% zijn gedaald in 2009, zijn de uitgaven op Internet met 17% gestegen. Op Internet verwachten bedrijven zich gericht te kunnen profileren, de effecten van hun inspanningen duidelijker te zien en direct op nieuwe trends en ontwikkelingen te kunnen inspelen.

Naast de ontwikkeling en het onderhoud van de eigen website, geven de MKB-ondernemingen steeds meer uit aan zoekmachineoptimalisatie en zoekmachine-advertising.

Alexandra van der Stap vertelt: “De MKB-er begint steeds meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden van internet marketing. In deze tijden moeten bedrijven slim omgaan met hun reclamebudgetten. En Internet is waar deze budgetten meer en meer aan worden uitgegeven, niet alleen bij het grootbedrijf, maar ook bij het MKB.  De afgelopen twee jaar is het reclamelandschap blijvend veranderd.”

A. van der Stap zelf speelt hier op in een verhoogde focus op Internet en Interactief, waarbij de klanten nog beter ondersteund zullen worden met internet en mobiele marketing, zoekmachine optimalisatie, zakelijk gebruik van social media, en webdesign gericht op conversie en effectiviteit.

Alexandra van der Stap legt uit: “als 90% van de MKB-ers voor informatie allereerst op het Internet vertrouwt, is het voor hun leveranciers van het grootste belang dat zij op dat moment goed worden gevonden en dat de (aanstaande) klant de informatie aantreft die hij zoekt. Maar het doel van de internetactiviteiten is niet om alleen informatie te geven. Het doel is om te verkopen en contact te leggen met prospects. Daarom is, naast vindbaarheid, conversie het allerbelangrijkste. Het gaat er niet langer om dat een bedrijf zoveel mogelijk bezoekers krijgt op de website. Het gaat er om dat zoveel mogelijk bezoekers klanten worden. ”

Advertenties

Over alexandravanderstap
Senior strategy, marketing and communications director with nearly fifteen years of international experience, both in defining and executing strategy for global matrix corporations as in building and leading cross-regional marketing and commercial functions in multinational organizations Marketing with Social Media, Interim Management, Copy.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: